ІКОНА БОГОРОДИЦІ РУДНЯНСЬКОЇ ТА ЇЇ «ТОЧНИЙ ЗНІМОК» З КОЛЕКЦІЇ НАЦІОНАЛЬНОГО ЗАПОВІДНИКА «КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКА ЛАВРА»

Автор(и)

  • Ольга КРАЙНЯ к.і.н, провідний науковий співробітник, Національний заповідник «Києво-Печерська лавра» (м. Київ), Україна, Україна
  • Наталя ОНОПРІЄНКО художник-реставратор І категорії, Національний заповідник «Києво-Печерська лавра» (м. Київ), Україна, Україна

DOI:

https://doi.org/10.55389/2786-5797.2022.01.08

Ключові слова:

ікона Богородиці Руднянської, Ченстоховська Богородиця, Вознесенський Флорівський монастир, Києво-Печерська лавра, музей, реставрація, шата

Анотація

Стаття присвячена знаменитій українській реліквії – чудотворній іконі Богородиці Руднянській. Ікона вшановується як чудотворна від часів правління гетьмана Івана Мазепи. Її історія щільно пов’язана з жіночим монастирем, у якому була ігуменею мати Івана Мазепи – Марія Магдалена (†1707). Іконографічним протографом цієї ікони є ікона Богородиці Ченстоховської. Автори звертають увагу на паралелі в культі цих двох ікон, соціальні функції, які вони виконували. Ікона Богородиці Руднянської зникла у перші десятиліття радянської влади. Для встановлення долі цієї ікони у ХХ ст. перспективним є пошук інформації про її списки, що схожі з оригіналом за розмірами й датуванням. Саме тому автори статті звернули увагу на список чудотворної ікони, який зберігається у колекції Національного заповідника «Києво-Печерська лавра». У ХVIII – на початку ХХ ст. точний список разом із оригіналом був в одному кіоті у Вознесенській церкві Флорівського монастиря. Попри проведені реставраторами заходи зі збереження й вивчення ікони (КПЛ-Ж-2358), вона не була визначена як список чудотворної Руднянської Богородиці. Ця пам’ятка українського іконопису ранньомодерного часу не піддавалася поглибленому техніко-технологічному аналізу для уточнення датування й ніколи не експонувалась у збереженій коштовній шаті (КПЛ-М-10005). Вищевказаний список ікони Руднянської і шата до нього стали основним об’єктом дослідження. У статті ретельно проаналізовано джерела й історіографію, присвячені образу Богородиці Руднянської. Автори дослідили провенанс ікони й шати з колекції Національного заповідника «Києво-Печерська лавра» та довели їхню дотичність до чудотворного образу Богородиці Руднянської. Також у статті висвітлено музейний період історії збережених пам’яток та визначено перспективні напрями дослідження. Зауважено, що історія й передісторія цих пам’яток українського іконопису й декоративно-ужиткового мистецтва пов’язана з визначними іменами і доленосними подіями у житті України ХVII–XVIII ст., які мають бути розкриті музейними засобами.

Посилання

Alferova, G. V. & Xarlamov, V. A. (1982). Kiev vo vtoroj polovine XVII veka. Istoriko-arxitekturnyj ocherk. Kiev: Naukova dumka. [in Russian].

Arendar, Hanna. (2021). Sribni oklady Yevanhelij XVII–XIX stolit’ iz zibrannia Chernihivs’koho istorychnoho muzeiu imeni V. V. Tarnovs’koho (kataloh). Kyiv: Kyivs’ke tovarystvo Kupola. [in Ukrainian].

Boriak, H. V., & Yakovenko, N. M. (1984). Malovidome dzherelo z istorii drevn’oho Kyieva. Arkhivy Ukrainy, 5, 42–51. [in Ukrainian].

Dehtiar’ov, M., & Krajnia, O. (2011). Florivs’kyj (Voznesens’kyj) zhinochyj monastyr 16–20 st. (arkhit., ist., mistobud.). Zvid pam’iatok istorii ta kul’tury Ukrainy: Kyiv: Entsyklopedychne vydannia (Vol. 1, part. 3, pp. 1685–1696). Kyiv: «Ukrains’ka entsyklopediia» im. M. P. Bazhana. [in Ukrainian].

Dimitrij, sv. (1839). Sochineniya svyatogo Dimitriya, mitropolita Rostovskogo (Vol. 1). Moskva: V Sinodal’noj Tipografii. [in Russian].

Fedotova, M. A. (2007). Dimitrij, svt. Pravoslavnaya e’nciklopediya (Vol. ХV, pp. 8–17). Moskva: Cerkovno-nauchnyj centr «Pravoslavnaja jenciklopedija». [in Russian].

Fedotova, M. A. (2014). O neizdannyx sochineniyax svyatitelya Dimitriya Rostovskogo: k postanovke problemy. Vestnik PSTGU, II, 47–64. [in Russian].

Fedotova, M. A. (2017). «Diariush» Dimitriya Rostovskogo. Stat’ya 1. Trudy otdela drevnerusskoj literatury (Vopl. 65). 458–485. Sankt-Peterburg. [in Russian].

Filaret (Gumilevskij). (1874). Istoriko-statisticheskoe opisanie Chernigovskoj eparxii. (Vol. 5). Chernigov: Zem. Tipografija. [in Russian].

Hirna, I. (2021, May 22). Restavratsiia Chudotvornoi ikony Materi Bozhoi Chernivets’koi. Retrieved November 22, 2022, from http://pilgrimage.in.ua/rus-restavratsiya-chudotvornoji-ikony-chernivetskoji-bozhoji-materi/ [in Ukrainian].

Kahamlyk, S. R. (2005). Kyievo-Pechers’ka lavra: svit pravoslavnoi dukhovnosti i kul’tury (XVII–XVIII st.). Kyiv: Natsional’nyj Kyievo-Pechers’kyj istoryko-kul’turnyj zapovidnyk. [in Ukrainian].

Karpinskij, K., svyashh. (1907). O Rudenskoj chudotvornoj ikone Bozhiej Materi i o Moxnatinskom mestno chtimom spiske ee. Chernigovskie eparxial’nye izvestiya. Pribavlenie. (2), 45–51, (3), 85–89, (5), 181–185, (6), 218–223. [in Russian].

Krajnia, O. (2006). Formuvannia arkhitekturnoho kompleksu Kyievo-Pechers’koho zhinochoho monastyria (XVII–XVIII st.). In Mohylians’ki chytannia 2005: Monastyrs’ki kompleksy v konteksti khrystyians’koi kul’tury (pp. 264–268). Kyiv: Feniks. [in Ukrainian].

Krajnia, O. (2008). Istoriia poiavy u Pechers’komu divochomu monastyri chudotvornoho rudnyns’koho obrazu Bohomateri iak kliuch do pytannia pervisnoi nazvy obyteli. In Chernihivs’ki starozhytnosti. Nauk. zb. (pp. 157–159). Chernihiv: KP «Vydavnytstvo «Chernihivs’ki oberehy». [in Ukrainian].

Krajnia, O. (2012). Kyievo-Pechers’kyj zhinochyj monastyr XVI – pochatku XVIII st. i dolia joho pam’iatok. Kyiv: NKPIKZ. [in Ukrainian].

Krajnia, O. O. (2005). Kul’turno-mystets’ka spadschyna Kyievo-Voznesens’koho Florivs’koho monastyria. Lavrs’kyj al’manakh: Kyievo-Pechers’ka lavra v konteksti ukrains’koi istorii ta kul’tury, 14, 65–80. [in Ukrainian].

Krajnia, O. O. (2012). Florivs’kyj (Voznesens’kyj) monastyr u Kyievi iak pam’iatka istorii ta arkhitektury XVI – poch. XX st. [Florivskyi (Voznesenskyi) monastery in Kyiv as a monument of history and architecture of the 16th century – beginning 20th century] (Candidate ’sthesis). Kyiv. [in Ukrainian].

Krajnij, K. K., & Krajnia, O. O. (2019). Mazepiana: problema veryfikatsii. In Tserkva – nauka – suspil’stvo: pytannia vzaiemodii. Materialy Simnadtsiatoi Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii (28 travnia – 1 chervnia 2019 r.) ( pp. 156–166).

Kyiv: Natsional’nyj Kyievo-Pechers’kyj istoryko-kul’turnyj zapovidnyk. [in Ukrainian].

Krajnyaya, O. (2013). Kievskij vo imya svyatyx Flora i Lavra (v chest’ Vozneseniya Gospodnya) zhenskij monastyr’. Pravoslavnaya e’nciklopediya (Vol. ХХХІІІ, pp. 328–336). Moskva: Cerkovno-nauchnyj centr «Pravoslavnaja jenciklopedija». [in Russian].

Kruming, A. A. (1993). Sbornik prоizvedenij svyatogo Dimitriya Rostovskogo (Rukopis’ Rostovskogo muzeya № 828). In Istoriya i kul’tura Rostovskoj zemli (pp. 69–91). Rostov: Muzej. [in Russian].

Laskarevs’ka, T. (2007). Vtrachena pam’iatka ukrains’koi kul’tury (Kyievo-Voznesens’kyj monastyr XVII–XVIII st. u Pechers’komu mistechku). Khudozhnia kul’tura. Aktual’ni problemy. Naukovyj visnyk, 4, 671–681. [in Ukrainian].

Malizhenovskij, N. F. (2010). Kievskij zhenskij Florovskij (Voznesenskij) monastyr’ (O. Krajnyaya, Comp.). Kiev: Feniks. [in Russian].

Manikovskij, F., svyashh. (1894). Istoricheski-statisticheskoe opisanie Kievo-Florovskogo Voznesenskogo zhenskogo monastyrya. Kiev: Tip. S. V. Kul’zhenko. [in Russian].

Marchenko, H. A. (2018). Utochnennia pokhodzhennia ta atrybutsiia riadu ikon z vivtarnykh chastyn Uspens’koho soboru Kyievo-Pechers’koi lavry v kolektsii Natsional’noho Kyievo-Pechers’koho istoryko-kul’turnoho zapovidnyka. In Mohylians’ki chytannia 2018. Doslidzhennia sakral’nykh pam’iatok Ukrainy. Zb. nauk. prats’ (pp. 152-158). Kyiv: Feniks. [in Ukrainian].

Miliaieva, L. (1994). Chudotvorni ikony Bohorodytsi v Kyievi XVII stolittia ta obraz Liubets’koi Bohomateri penzlia Ivana Schyrs’koho. Zapysky tovarystva imeni Shevchenka, CCXXVII, 124–140. [in Ukrainian].

Niedźwiedź, Anna. (2005). Obraz i postać. Znaczenia wizerunku Matki Boskiej Częstochowskiej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. [in Polish].

P. S. (1893). Skazanie o mestnochtimoj ikone Bogomateri Moxnatinskoj. Chernigovskie eparxial’nye izvestiya. Pribavlenie, (2), 52‑56, (5), 176–180. [in Russian].

Pasierb, Janusz, ks. (2013). Na początku była kultura. Katowice: Księgarnia św. Jacka. [in Polish].

Pasierb, Janusz, ks. (2021, August 26). Matka Boska Częstochowska w kulcie i kulturze polskiej. Retrieved November 22, 2022, from https://teologiapolityczna.pl/ks-janusz-pasierb-matka-boska-czestochowska-w-kulcie-ikulturze-polskiej [in Polish].

Plyuxanova, M. B. (2016). «Kipenie sveta»: Russkie Odigitrii v liturgicheskoj poe’zii i v istorii. Sankt-Peterburg : Pushkinskij Dom. [in Russian].

Polovnykova, S. O., & Sytyj, I. (Comps.) (1998). Kolektsiia kyrylychnykh starodrukiv iz zibrannia Chernihivs’koho istorychnoho muzeiu im. V. V. Tarnovs’koho: Kataloh. Kyiv: [b.v.]. [in Ukrainian].

Remeniaka O. (2017). Ikony Bohorodytsi Chenstokhovs’koi ta Kholms’koi iak svidchennia kul’turnoi spil’nosti Pol’schi ta Ukrainy. Mystetstvoznavstvo Ukrainy, 17, 190–194. [in Ukrainian].

Samijlo Velychko (2020). Litopys (H. Boriak & T. Tairova-Yakovlieva, Comps.). Kyiv: TOV «Vydavnytstvo «KLIO». [in Ukrainian].

Shlyapkin, I. A. (1891). Sv. Dimitrij Rostovskij i ego vremya (1651–1709 g.) Zapiski istoriko-filologicheskogo fakul’teta imperatorskogo S.-Peterburgskogo universiteta. ХХIV. 460+102+ІІІ. [in Russian].

Sinkevych N. O. (2011). Relikvii ta chudotvorni ikony Sofii Kyivs’koi. Kyiv: Lohos. [in Ukrainian].

Smulikowska, E. (1974). Ozdoby obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej jako zespoł zabytkowy. Rocznik Historii Sztuki, X, 179‑221 [in Polish].

Snessoreva, S. (Comp.). (1997). Zemnaya zhizn’ Presvyatoj Bogorodicy i opisanie svyatyx chudotvornyx ee ikon. Yaroslavl’: Verxnyaya Volga. [in Russian].

Velichko, S. V. (1855). Letopis’ sobytij v Yugo-Zapadnoj Rossii v XVII v. (Vol. 3). Kiev: V Lito -Tipograficheskom Zavedenii Iosifa Val’nera. [in Russian].

Velychko, S. V. (1991). Litopys (V. O. Shevchuk, Trans.). (Vol. 2). Kyiv: Dnipro, 1991. [in Ukrainian].

Vojtovych, L. (2006–2007). Kniaz’ Lev Danylovych – polkovodets’ i polityk. In Confraternitas. Yuvilejnyj zbirnyk na poshanu Yaroslava Isaievycha [Ukraina: kul’turna spadschyna, natsional’na svidomist’, derzhavnist’. Vol. 15, pp. 115‑124]. L’viv. [in Ukrainian].

Vojtovych, L. (2012). Kniaz’ Lev Danylovych. L’viv: [In-t ukrainoznavstva im. I. Kryp’iakevycha NAN Ukrainy]. [in Ukrainian].

Vojtovych, L. (2013). Lev Danylovych: «kniaz’ dumen y khorobor na raty» chy «bezchesnyj kniaz’»? Ukraina v Tsentral’no-Skhidnij Yevropi: Zb. nauk. pr., 12-13, 148–189. [in Ukrainian].

Vojtovych, L. (2019). Uhorschyna i Pol’scha v borot’bi za spadschynu Romanovychiv: vytoky, podii, naslidky. Ukrains’ko-uhors’ki etiudy, 3, 181‑276. [in Ukrainian].

Vorobej, R. (1995). Chudodijni ikony Bozhoi Materi z Rudni (Red’kivky) ta Mokhnatyna. Siverians’kyj litopys, 5, 34-35. [in Ukrainian].

Yaroshevich, A. A. (2013). Bogomater’ Rudnenskaya. Chudotvornyj obraz zashhitnicy narodov. In Bazhenova, O. D., Belova, T. V. (Comps.). Belorusy Moskvy. XVII vek. (pp. 230–237). Minsk: Biełaruskaja encykłapiedyja imia Pietrusia Broŭki. [in Russian].

Zajtseva, V. O. (2009). Doslidzhennia ikony XVIII stolittia «Bohomatir z Nemovliam» z kolektsii Natsional’noho Kyievo-Pechers’koho istoryko-kul’turnoho zapovidnyka. Lavrs’kyj al’manakh: Kyievo-Pechers’ka lavra v konteksti ukrains’koi istorii ta kul’tury, 24, 151–153. [in Ukrainian].

Zakrevskij, N. (1868). Opisanie Kieva. (Vol. II). Moskva: V. Grachev i komp. [in Russian].

Zhylenko, I. V. (Comp.). (2001). Avtobiohrafiia sviatoho Dymytriia Savycha (Tuptala) Kyiv: [b.v.]. [in Ukrainian].

Zlotnikova, I. V. (2011). Chudotvornye ikony Bryanskogo kraya i ix spiski. Problemy bytovaniya i ikonografii [Miraculous icons of the Bryansk region and their lists. Problems of Existence and Iconography] (Candidate ’sthesis). Moskva. [in Russian].

Zlotnikova, I. V. (2013). Ikonografiya Chenstoxovskoj ikony Bozhiej Materi v russkoj ikonopisi Novogo vremeni. Sztuka Europy Wschodniej. Art of the East Europe, I, 71–77. [in Russian].

Zlotnikova, I. V. (2016). Lyubechskaya ikona Bozhiej Materi. Pravoslavnaya e’nciklopediya (Vol. XLІІ, pp. 37–40). Moskva: Cerkovno-nauchnyj centr «Pravoslavnaja jenciklopedija». [in Russian].

Zlotnikova, I. V. (2017). Moxnatinskaya ikona Bozhiej Materi. Pravoslavnaya e’nciklopediya (Vol. XLVІІ, pp. 517–519). Moskva: Cerkovno-nauchnyj centr «Pravoslavnaja jenciklopedija». [in Russian].

Zlotnikova, I. V. (2018). Novodvorskaya ikona Bozhiej Materi. Pravoslavnaya e’nciklopediya (Vol. LІ, pp. 585–589). Moskva: Cerkovno-nauchnyj centr «Pravoslavnaja jenciklopedija». [in Russian].

Zlotnikova, I. V. (2020). Rudenskaya ikona Bozhiej Materi. Pravoslavnaya e’nciklopediya (Vol. LX, pp. 348–352). Moskva: Cerkovno-nauchnyj centr «Pravoslavnaja jenciklopedija». [in Russian].

Опубліковано

2023-07-03

Номер

Розділ

Реставрація та консервація