СВІЧНИКИ ТА ПОТИР З РИЗНИЦІ КИЄВО-БРАТСЬКОГО МОНАСТИРЯ: АТРИБУЦІЯ, РЕСТАВРАЦІЯ

Автор(и)

  • Марина БОЛГАРОВА завідувачка відділу, Комунальний заклад «Центр консервації предметів археології» (м. Київ), Україна, Україна
  • Сергій ШЕЛАПОВ художник-реставратор, Комунальний заклад «Центр консервації предметів археології» (м. Київ), Україна, Україна

DOI:

https://doi.org/10.55389/2786-5797.2022.01.09

Ключові слова:

Києво-Братський монастир, ризниця, вклади, свічники, потир, Іван Равич, Роман Михайлов, архімандрит Варлаам (Лащевський), ігумен Іустин (Негребецький), реставрація

Анотація

Статтю присвячено двом експонатам із колекції Національного заповідника «Києво-Печерська лавра» – свічникам і потиру з ризниці Києво-Братського монастиря. Метою дослідження є їх атрибуція в контексті проведених реставрацій. Срібні свічники виконані у техніці карбування, гравіювання, штампування, містять вкладний напис. На свічниках розташовані клейма: літери «І.R.» та напис «Кіоv» у прямокутних щитках із заокругленими кутами. Перше – клеймо майстра, друге – міста Києва, що у такому вигляді існувало протягом 1735–1774 рр. Срібний золочений потир, оздоблений фініфтевими медальйонами, виконаний у стилі рококо (рокайльна сітка сорочки» чаші, характерний рокайльний орнамент піддона) у техніці карбування та гравіювання. Піддон потира прикрашений рослинним орнаментом. На ньому в овальних фініфтевих медальйонах містяться зображення сцен страсного циклу. Чаша гладка із карбованою накладною «сорочкою», що оздоблена чотирма фініфтевими медальйонами з підписними зображеннями Розп’яття, Воскресіння, Богоматері та Іоанна Хрестителя. Клейма на потирі розташовані по верхньому краю чаші та по краю зовнішньої частини піддона. На зворотному краю піддона потиру розташований вкладний напис. За результатами дослідження встановлено, що свічники та потир були вкладами до обителі осіб, пов’язаних із монастирем та академією – архімандрита Варлаама (Лащевського) та ігумена Іустина (Негребецького). Предмети, вкладені до обителі, є високохудожніми витворами церковного мистецтва, виконаними талановитими золотарями. Якщо авторство Романа Михайлова (потир, 1778 р.) можна вважати доведеним, то авторство Івана Равича (свічники, 1747 р.) не є безумовним, що потребує окремого фундаментального дослідження. Пам’ятки відреставровано у 2011–2012 рр. у відділі наукової реставрації та консервації Національного заповідника «Києво-Печерська лавра». Для реставрації пам’яток використано комплексний підхід, що є поєднанням традиційних реставраційних методик, викладених у роботах вітчизняних та зарубіжних дослідників.

Посилання

Bilokinʹ S. I., Vortman D. YA. (2007) Kyyivsʹkyy brat·sʹkyy bohoyavlensʹkyy monastyr. Entsyklopediya istoriyi Ukrayiny: T. 4: Ka‑Kom. Kyiv.: Naukova dumka. S. 253. [in Ukrainian].

Blanter M. S., Kershenbaum V. Ja., Muhin G. G. et al (Ed.). (2005). Terminologicheskij slovar’ «Metally». Moskva-Zaporozh’e: izd. «Motor-Sich», 2005. [in Russian].

Bolharova, M. Yu., & Shelapov, S. M. (2009). Naprestol’nyj khrest roboty Ivana Ravycha z kolektsii Natsional’noho Kyievo-Pechers’koho istoryko-kul’turnoho zapovidnyka. Papers’2008: Mohylians’ki chytannia. Tserkva i muzei: vtraty XX stolittia (pp. 466‑472). Kyiv: Feniks. [in Ukrainian].

Bon’kovs’ka, S. (2007). Tserkovnyj khudozhnij metal. In Skrypnyk H. (Ed.). Istoriia dekoratyvnoho mystetstva Ukrainy ( Vol. 2. Mystetstvo XVII‑XVIII st., pp. 155-182). Kyiv: [IMFE im. M. T. Ryl’s’koho NAN Ukrainy]. [in Ukrainian].

Cherniakov, I. T. (2000). Lavra, Mazepa ta zolotar Ravych v ob’iednanni dvokh stolit’ ukrains’koho vidrodzhennia. Papers’1999: Mohylians’ki chytannia. Het’man Ivan Mazepa i Kyievo-Pechers’ka lavra (pp. 151-153). Kyiv: Poli-hrafika. [in Ukrainian].

Donova, K. V. (1973) Serebrjanye izdelija moskovskogo mastera A. Ratkova v sobranii Oruzhejnoj palaty. Gosudarstvennye muzei Moskovskogo Kremlja. Materialy i issledovanija, I, 148-161. [in Russian].

Dubrovina, L. A. (Ed.). (2003). Kyievo-Mohylians’ka akademiia v dokumentakh i ridkisnykh vydanniakh z fondiv Natsional’noi biblioteky Ukrainy imeni V. I. Vernads’koho. (Vol. 2. Dokumenty z istorii Kyievo-Mohylians’koi akademii za materialamy fondiv Instytutu rukopysu (1615 ‑ 1817): anotovanyj kataloh). Kyiv: NBUV. [in Ukrainian].

Frans-Ljanor, A. (1969). Konservacija starinnih metallicheskih predmetov. Soobshhenie VCNILKR, prilozh. V, 149–177. [in Russian].

Gol’berg, T. G., Mishukov, F. Ja., Platonova, N. G., & Postnikova-Loseva, M. M. (1967). Russkoe zolotoe i serebrjanoe delo. XV—XX veka. Moskva: Nauka. [in Russian].

Honcharova, K. (2013). Bohoiavlens’kyj sobor. Pam’iatky Ukrainy, 1, 2–13. [in Ukrainian].

Ivanov, A. N. (2002). Mastera zolotogo i serebrjanogo dela v Rossii (1600–1926) = Gold and silversmiths in Russia (1600‑1926): rukovodstvo dlja jekspertov-iskusstvovedov: [2 vols.]. (Vol. 1). Moskva: Izdatel’stvo Russkij nacional’nyj muzej. [in Russian].

Khodak, I. (2013). Lysty Fedora Ernsta do Danyla Scherbakivs’koho: storinky spivpratsi vchenykh. Studii mystetstvoznavchi, 1-2, 144-171. [in Ukrainian].

Khyzhniak, Z. I. (2001). Liaschevs’kyj (Laschevs’kyj) Vasyl’. In Briukhovets’kyj, V. S. (Ed.). Kyievo-Mohylians’ka akademiia v imenakh, XVII–XVIII st.: Entsykl. vyd. (p. 338). Kyiv: Vyd. dim KM «Akademiia 2001». [in Ukrainian].

Kondratiuk, A., Shul’ts, I., Belilovs’ka, A., Haha-Sheremet’ieva, S. (Ed.). (2014). Vidrodzheni skarby Kyievo-Pechers’koi lavry z kolektsii Natsional’noho Kyievo-Pechers’koho istoryko-kul’turnoho zapovidnyka. Kyiv: Antykvar. [in Ukrainian].

Minzhulyn, O. I. (1998). Restavratsiia tvoriv z metalu. Kyiv: Spalakh. [in Ukrainian].

Mishnieva, O. I. (2001). Ivan Ravych – vydatnyj ukrains’kyj zolotar doby baroko. Lavrs’kyj al’manakh, (3), 124–130. [in Ukrainian].

Muhin, N. F. (1893). Kievo-Bratskij uchilishhnyj monastyr’: Ist.-arheol. ocherk. Kiev: tip. G. T. Korchak-Noviсkogo. [in Russian].

Nikitin, M. K. (1990). Himija v restavracii. Leningrad: Himija. [in Russian].

Petrakov, V. V., Roshhin, V. K. (2010). Katalog predmetov iskusstva, antikvariata i redkih knig, nahodjashhihsja v rozyske. Moskva: Fond «Russkie vitjazi». [in Russian].

Petrenko, M. Z. (1970). Ukrains’ke zolotarstvo 16–18 st. Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian].

Postnikova-Loseva, M. M., Platonova, N. G., & Ul’janova, B. L. (1995). Zolotoe i serebrjanoe delo XV-XX vv. Territorija SSSR. Moskva: Trio. [in Russian].

Prokop’iuk, O. (2022). Vkladnyky monastyriv Het’manschyny: sotsial’nyj portret. Ukrains’kyj istorychnyj zhurnal – Urainian Historical Journal, 2, 30–45. [in Ukrainian].

Schatzkunst. (1984) Trier. Katalog, Spee-Vertrag Jrer. № 197. 238. [in German].

Scherbakivs’kyj, D. (1926). Oprava knyzhok u kyivs’kykh zolotariv, XVII–XVIII st. Ukr. nauk. in-t knyhozn. Kyiv: [b. v.] [in Ukrainian].

Shemahanskaja, M. S. (1980). Problemy sohrannosti predmetov iz metalla v muzejnyh uslovijah. Restavracija, issledovanie i hranenie muzejnyh hudozhestvennyh cennostej, (1), 3–6. [in Russian].

Shemahanskaja, M. S. (Comps.). (1989). Restavracija metalla: metod. rekomendacii. Moskva: VNIIR. [in Russian].

Tereschuk O., & Berezova S. (2022, May 21). Bliudo dlia monastyria, chajnyk dlia polkovnyka: vyroby Ivana Ravycha u Skarbnytsi muzeiu. Retrieved September 15, 2022, from https://nmiu.org/bloh/item/70-blyudo-dlyamonastirya-chajnik-dlya-polkovnika-virobi-ivana-ravicha-u-skarbnitsi-muzeyu [in Ukrainian].

Trofimov, N. I., & Tkachukova, G. V. (1978). Primenenie sul’faminovoj kisloty dlja snjatija produktov korrozii s predmetov prikladnogo iskusstva. Restavracija, issledovanie i hranenie muzejnyh hudozhestvennyh cennostej, (3), 3. [in Russian].

Vozrozhdennye sokrovishha: istorija i dostizhenija lavrskih restavracionnyh masterskih. Otchetnaja vystavka otdela nauchnoj restavracii i konservacii Kievo-Pecherskogo zapovednika. (2014). Antikvar, 10(86). 14–32. [in Russian]

Yaremenko, M. V. (2020). Stratehii intehratsii richpospolyts’kykh urodzhentsiv u sotsial’nyj prostir Rosijs’koi imperii u XVIII st.: vypadok sviaschenyka Pavla Lobka. Impers’ki identychnosti v ukrains’kij istorii XVIII – pershoi polovyny XIX st. L’viv: Vydavnytstvo Ukrains’koho katolyts’koho universytetuю. [in Ukrainian].

Zadorozhna, O., Kuzyk, T., Khyzhniak, Z., & Yaremenko, M. (Comps.). (2005). Kyievo-Mohylians’ka Akademiia kin. XVII - poch. XIX st.: povsiakdenna istoriia: Zbirnyk dokumentiv. Kyiv: Kyievo-Mohylians’ka akademiia. [in Ukrainian].

Zharkykh, M. (2012). Ivan Ravych. Retrieved September 12, 2022, from https://www.m-zharkikh.name/uk/History/Ravych.html [in Ukrainian].

Zholtovs’kyj, P. M. (1969). Khudozhnia obrobka metalu. Narysy z istorii ukrains’koho dekoratyvno-prykladnoho mystetstva. Lʹviv: Vydavnytstvo L’vivs’koho universytetu. 38-43. [in Ukrainian].

Опубліковано

2023-07-03

Номер

Розділ

Реставрація та консервація